wtorek, 9 sierpnia 2011

Pstrąg

A co tam, pochwaliłem się na samym początku, że poza ptakowaniem rybuję, to i się na powrót pochwalę, bo udało mi się uchycić rekordowego dla mnie pstrąga potokowego - całe 57 cm dynamitu na wędce.


Co by zaś nie było, że nieptakowy temat to zacytuję wiekopomne dzieło autorstwa mojego kolegi dr Staszka Ciosa, pt. "Co zjada pstrąg", w części dotyczącej ptaków.

PTAKI
Znane mi są tylko trzy opracowania, w których podaje się ptaki z żołądków ryb łososiowatych. Ponieważ informacje te są bardzo krótkie, więc przedstawiam je w całości.
Neill (Neill R. M., 1938. The food and feeding of the brown trout (Salmo trutta L.) in relation to the organic environment. Trans. R. Soc. Edinb. 59, II, 18: 481-520.) podaje za Dayem (1887), że pstrągi nie wahają się zjeść również ptaków.
Frank (Frank S., 1962. A contribution to the growth and food biology of the brown trout Salmo trutta trutta m. fario and Salmo trutta labrax m. fario in some waters of Czechoslovakia. Vest. Cs. Spol. Zool. 26: 316-323.) podaje za Vackiem (1925), że pisklęta, które wypadają z gniazd, mogą być znalezione w żołądkach pstrągów potokowych.
Holcik i in. (Holcik J., Hensel K., Nieslanik J., Skacel S., 1984. Hlavatka. Veda, Bratyslava, 307pp.) podają za innymi autorami, że ptaki (w tym kaczki) można czasem znaleźć w żołądkach głowacicy i tajmienia.


Ponadto w numerze październik-grudzień 1994 biuletynu "Pstrąg & Lipień", redagowanego przez Staszka znajduje się notatka pt. "Jaskółka ofiarą pstrąga", który również pozwolę sobie przytoczyć:

Od kolegów wędkarzy otrzymałem ciekawą informację, iż w dn. 24 maja 1986, w Wisłoce koło Myscowej, Henryk Majewski złowił pstrąga potokowego długości 53 cm (1,39 kg). W żołądku ryby znajdowała się młoda (opierzona) jaskółka. Jest bardzo prawdopodobne, iż wpadła do wody w czasie swoich pierwszych, nieudolnych jeszcze lotów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz