niedziela, 17 marca 2013

Powrót zimy

Zima daje się we znaki nie tylko nam, ale i naszym ptasim i nieptasim przyjaciołom.
Przechera najpierw podchodził pod Czarnowem krzyżówki, potem spłoszył gęsi zbożowe,
a pod koniec widziałem go już pod Kuligowem skradającego się do gęgaw

W sobotę widząc ładną pogodę namówiłem rodzinkę na wyjazd na pastwisko w Kuligowie. Na miejscu okazało się, że wiatr zrywa czapki z głów, jednak dzieciom nie przeszkadzało to w kruszeniu lodu i turlaniu się z górek. W niedzielę o świcie, mimo piętnastostopniowego mrozu postanowiłem sam dokładniej przeglądnąć zimujące tam ptaki.

Najlepiej widoczne były krążące nad nami bieliki.

Przelatywały też kruki...,

...a w niedzielę słyszałem też nawołującego myszołowa. Na wodzie kręciły się liczne łabędzie nieme i kilkanaście krzykliwych.

Z kaczek najliczniejsze były krzyżówki, ale pływało też kilkadziesiąt tokujących gągołów...,

...pojedyncze nurogęsi, dwa samce cyraneczki oraz około dziesięciu rożeńców.

Na lodzie siedziały również gęsi: najpospolitsze gęgawy...,

...mniej liczne gęsi zbożowe w obu formach - tajgowej i tundrowej...,

...a nawet jedna malutka gęś białoczelna.

Z drobnych ptaków pokazywały się sikory, jemiołuszki, czyże, wróble i trznadle...,

...ale dostrzegłem też samca potrzosa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz